M-commerce - codzienność w zakupach przez internet
Bardzo łatwo zauważyć, że urządzenia mobilne stały się nieodłącznym atrybutem właściwie każdego człowieka. Posiadając tablet czy smartfona możemy korzystać z internetu w dowolnym miejscu. Popularyzacja urządzeń mobilnych pociągnęła ze sobą liczne konsekwencje, a jedną z nich jest niezwykle dynamiczny rozwój branży m-commerce. Skoro bowiem już długi czas temu przekonaliśmy się do robienia zakupów przez internet to czemu mielibyśmy się ograniczać w tej kwestii tylko ze względu na to, że bardziej przypodobaliśmy sobie urządzenia mobilne od komputerów stacjonarnych. Same chęci użytkowników jednak w tym zakresie nie wystarczą, bez odpowiedniego dostosowania sklepów internetowych branża m-commerce nie będzie mogła właściwie się rozwijać.
Zakupy zawsze i wszędzie
E-commerce to nic innego jak dokonywanie transakcji kupna za pośrednictwem internetu, połączenie tego pojęcia z upowszechnionymi na chwilę obecną urządzeniami mobilnymi dało nam termin m-commerce, czyli w uproszczeniu zakup online dokonywane za pośrednictwem smatrfona czy tabletu. Kluczem do powodzenia w tym przypadku jest umożliwienie Klientom wyszukiwania produktów, porównywania ich ze sobą, sprawdzania cen, w końcu zakupu oraz zrealizowania płatności w tak samo komfortowy sposób, jak za pośrednictwem tradycyjnego sposobu dokonywania zakupów w sieci – przy użyciu komputera. O ile pierwsze etapy procesu zakupowego mogą nie wzbudzać zbytnich kontrowersji, to ostatni, czyli dokonywanie płatności często jest pomijany przez użytkowników ze względu na obawy o bezpieczeństwo. Pomimo dużego potencjału, jaki drzemie w m-commerce oraz sukcesywnego przekonywania się użytkowników do takiego sposobu dokonywania zakupów online kluczowym elementem jest to, jak na oczekiwania Klientów odpowiedzą właściciele sklepów internetowych. Bardzo ważne jest to, aby strona, która posłużyć ma jako miejsce dokonania zakupu na urządzeniu mobilnym, wyświetlała dokładnie te same funkcje co na komputerze stacjonarnym, strony mobilne dostosowane do smartfonów czy tabletów, umożliwiają konsumentowi realizację procesu zakupowego w sposób komfortowy, taki który w konsekwencji nie będzie doprowadzał go do irytacji związanej z błędnym wyświetlaniem treści czy z niedostępnością niektórych opcji. Bardziej zaawansowaną i wymagającą większego nakładu pracy odpowiedzią na oczekiwania klientów w zakresie m-commerce są aplikacje, które rzeczywiście wykazują się wyższą skutecznością i funkcjonalnością, ale wymagają większych nakładów pracy i pieniędzy. Mimo tego, że strona sklepu internetowego w wersji mobilnej powinna zawierać wszystkie funkcje niezbędne do dokonania zakupu, powinniśmy podczas jej projektowania zwrócić uwagę na specyfikę poruszania się po jakichkolwiek stronach internetowych na smartfonie. Rozmiar ekranu i sposób obsługi sprawia, że strona www dostosowana do urządzenia mobilnego powinna być jeszcze bardziej funkcjonalna, bardziej intuicyjna i prosta w obsłudze. Kolejnym istotnym elementem jest czas ładowania się strony, powinna być na tyle "lekka" aby oczekiwanie na pokazanie się treści nie zniechęciło Klienta.
Wygoda i bezpieczeństwo
Łatwo zauważyć, że wpływ konsumentów na rozwój m-commerce jest duży, jednak jeszcze większe znaczenie odgrywają sami przedsiębiorcy, których działania warunkują to, czy zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych zostaną uznane za równie komfortowe i bezpieczne jak te dokonywane przez komputer. Należy uświadomić sobie, że m-commerce nie jest już nowinką, zachcianką trendsetterów, ale zjawiskiem, które na stałe wpisało się w zachowania współczesnych konsumentów. Dostosowanie sklepów internetowych do urządzeń mobilnych jest zatem warunkiem niezbędnym do zachowania konkurencyjności i wpasowania się w oczekiwania Klientów.