loader

WCAG 2.0, czyli strony dostosowane do osób niepełnosprawnych

WCAG 2.0, czyli strony dostosowane do osób niepełnosprawnych

Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych (WCAG) obejmują szeroki zakres zaleceń dotyczących zwiększenia dostępności treści internetowych. Dzięki dostosowaniu strony według standardu WCAG osoby niewidome, niedowidzące, głuche czy niedosłyszące mogą przeglądać zasoby witryny internetowej.

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0)

Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych (WCAG) 2.0 określają, w jaki sposób uczynić zawartość strony internetowej bardziej dostępną dla osób niepełnosprawnych. Standard ten jest stosowany na całym świecie. Od 12 kwietnia 2012 roku wszystkie instytucje publiczne (m.in. ministerstwa, urzędy wojewódzkie, urzędy miast i gmin, policję, straż, szpitale i inne) w Polsce mają obowiązek dostosowania swoich stron internetowych do wymogów WCAG 2.0. Każda nowa strona internetowa tworzona dla instytucji publicznej będzie musiała spełniać ten standard. Co określa WCAG 2.0? Jakie należy spełnić wytyczne WCAG 2.0, aby strona była przyjazna dla osób niepełnosprawnych?

Struktura WCAG 2.0

Dokument WCAG 2.0 zbudowany jest wokół czterech zasad:

  • postrzegalność - informacje i elementy interfejsu użytkownika muszą być widoczne dla użytkowników w sposób, który może ją dostrzec.
  • funkcjonalność - elementy interfejsu użytkownika i nawigacja muszą działać.
  • zrozumiałość - informacje i działanie interfejsu użytkownika muszą być zrozumiałe.
  • solidność – treści zawarte na stronie muszą być solidne, aby można je było zinterpretować w niezawodny sposób za pomocą wielu różnych aplikacji użytkownika, w tym technologii wspomagających.

Jeśli którykolwiek z tych warunków nie zostanie spełniony, to użytkownicy niepełnosprawni nie będą mogli korzystać z Internetu bez przeszkód.

Wytyczne WCAG 2.0

W ramach każdej zasady znajduje się lista wytycznych, które dotyczą tej zasady. Istnieje łącznie 12 wytycznych. Jednym z kluczowych celów wytycznych jest zapewnienie, że treści są bezpośrednio dostępne dla jak największej liczby osób i mogą być ponownie prezentowane w różnych formach, aby dopasować je do zmysłowych, fizycznych i poznawczych zdolności różnych ludzi. Listę wszystkich wytycznych WCAG 2.0 można znaleźć m.in. na stronie w3.org.

Kryteria powodzenia WCAG 2.0

Pod każdą wytyczną znajdują się kryteria sukcesu, które szczegółowo opisują, co należy osiągnąć, aby spełnić ten standard. Są podobne do „punktów kontrolnych”. Każde kryterium sukcesu jest zapisywane jako oświadczenie, które będzie prawdziwe lub fałszywe, gdy określona treść WWW zostanie przetestowana na jego podstawie. Kryteria sukcesu są napisane w sposób neutralny dla technologii. Strony mogą być tworzone zarówno na gotowych systemach zarządzania treścią (np. Wordpress). Mogą być również tworzone dedykowane rozwiązania (np. dedykowane aplikacje webowe).

Administracja stronami www

Opieka administracyjna nad stroną www lub sklepem internetowym.

Przejdź do strony

Remarketing

Kampanie remarketingowe dla stron i sklepów internetowych.

Przejdź do strony

Copywriting

Tworzymy teksty i opisy do stron i sklepów internetowych.

Przejdź do strony
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.