Strategia na Facebooku – dlaczego jest tak ważna?

Strategia na Facebooku – dlaczego jest tak ważna?

Są sytuacje, w których pójście na żywioł i spontaniczne działanie mogą całkiem dobrze się sprawdzić, jednak znacznie częściej znajdujemy się w takich, w których lepszym rozwiązaniem jest posiadanie planu i strategii. Doskonałym przykładem właśnie takich okoliczności jest ruszanie z profilem na Facebooku, który będzie miał zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu, jeśli stać będzie za nim przemyślana strategia. Przypadkowe i chaotyczne działania nie pomogą w dążeniu do celu, wręcz przeciwnie, mogą go od nas oddalić. A przecież nie o to chodzi.

 

Przemyślana strategia

 

Początkiem formułowania strategii powinno być w każdym przypadku zbadanie położenia, w jakim znajduje się firma, na podstawie analizy jej mocnych oraz słabych stron, jak również szans i zagrożeń, na które jest narażona. Brzmi znajomo? Owszem, jest to swego rodzaju analiza SWOT, którą każdy, kogo studia miały jakikolwiek związek z ekonomią, doskonale zna. Kolejnym ważnym krokiem jest wyznaczenie sobie celu, w końcu nie zakładamy profilu (a przynajmniej nie powinniśmy), bo inni go posiadają, albo z powodu panującej mody. Wszystkie nasze działania powinny być ukierunkowane na spełnienie celu, którego osiągnięcie powinno dać się zweryfikować, tylko wtedy bowiem będziemy mieli pewność, że to, co robimy, jest zasadne. Tym, czego nie może zabraknąć w budowaniu strategii, jest określenie grupy docelowej, na którą nasze działania są ukierunkowane. Po pierwsze jest to ważne ze względu na to, że wszystkie komunikaty, które będziemy tworzyć na naszą tablicy, powinny być do niej dopasowane, a po drugie profil odbiorcy będzie niezbędny podczas przygotowania postów sponsorowanych, którymi będziemy chcieli zwiększyć zasięg naszego profilu. Należy pamiętać o zasadzie, która mówi, że jeśli coś jest dla wszystkich…to jest dla nikogo. Ciężko nawet znaleźć produkt, który przeznaczony byłby dla absolutnie wszystkich odbiorców, tym bardziej więc ciężko stworzyć przekaż, który „przemówi” w takim samym stopniu do kobiety po pięćdziesiątce i nastolatki. No właśnie tym, co jest bardzo istotne i co będzie każdego dnia zachęcało (lub zniechęcało) użytkowników do naszej firmy są treści, które będziemy publikować. Śmieszne obrazki, linki do artykułów, nasze własne wpisy, ciekawe grafiki… wszystkie chwyty są dozwolone, pod warunkiem, że komunikacja ta jako całość będzie miała, potocznie mówiąc ręce i nogi. Warto przemyśleć również, w jaki sposób wykorzystać posty sponsorowane oraz reklamy na Facebooku, jakie kwoty na nie przeznaczyć i do kogo skierować. Potem już zostaje tylko skuteczne działanie i monitorowanie tego, co udało nam się osiągnąć, jeśli odpowiednio sformułowaliśmy cel (zgodnie z zasadą, że mają być SMART, gdzie „M” oznacza measurable, czyli mierzalny) nie powinniśmy mieć z tym większego problemu.



Dążyć do celu

 

Facebook (podobnie jak inne media społecznościowe) to ogólnodostępne narzędzie, w którym założenie konta nie wymaga od nas szczególnych umiejętności. W dodatku jest bezpłatne, zakładając oczywiście, że grafiki przygotujemy sami, a na płatne reklamy nie mam zamiaru się decydować. Nie dziwi więc fakt, że tak wiele firmy zakłada profil, który traktują jako doskonały sposób na promowanie swojej działalności czy produktów. Jednak tym, co może zdziwić, jest zupełnie nieprzemyślane działanie i chaotyczne prowadzenie profilu, które prędzej czy później niestety zniechęci użytkowników do obserwowania go.

Powiązane posty

Polityka prywatności